http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.mataf
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
صفحه اصلی http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/home
ارتباط با ما http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/contactus
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/about
روايتگر :: پايگاه جامع راويان كشور - 3
لطفا صبر کنید

3- جایگاه روایتگری:

تعداد بازديد:127

3- جایگاه روایتگری:

| شواهد قرآنی:

· نعمت جبهه و جنگ:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَجُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً.[1]

خداوند متعال از جنگ (احزاب) به نعمت یاد کرده و در ابتدا مؤمنین را اکر به یادآوری و بیان خاطرات (جنگ احزاب) دفاع مقدس کرده است.

· وجوب انذار:

وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ[2]

برخی از مفسرین آیه را اینگونه تفسیر نموده اند که مؤمنان هنگام بروز جنگ، دو دسته شوند: عده ای برای جهاد اعزام شوند و عده ای هم برای علم و تعلم تا اینکه در مبانی دینی آگاهی یابند. آنها هر دو دسته موظف اند در میان قوم خود رفته و آنها را انذار نمایند. دسته ای به بیان احکام دین و مسائل علمی و دسته ای به بیان مسائل و حوادث هنگامه جنگ و بازگویی عنایات الهی و رشادت ها و شهادت ها، تا اینکه دیگران در صراط مستقیم استوار گردند.

· لزوم بیان اسامی خداوند:

وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً[3]

هر آنچه اسم رب است و نشانه تربیتی از خدا دارد، لایق یادآوری و بیان می باشد. شهید نیز اسمی از اسامی خدا و الگوی تربیتی در مسیر توحید می باشد که می بایست به دیگران و خود او را یادآوری و گوشزد کرد و به روایت احوال او پرداخت.

· یادکردن از اخیار:

و اذکر إسماعیل و الیسع و ذا الکفل و کل من الأخیار[4]

خداوند متعال یادکردن از اخیار و برگزیدگان و نیکان را بخشی از سیستم تربیتی پیامبران خود دانسته و به موضوع طرح الگوهای حسنه برای ارائه مسیر تعالی به بندگان اصرار می نماید. با توجه به آیات متعدد قرآن کریم در ذکر نام و یا خاطرات و مقامات شهدا قرارداشتن ایشان در جمله اخیار روایت ایثار و حماسه آنها بایسته و شایسته است.

· احیاگری جنگ و جهاد:

یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله وللرسول إذا دعاکم لما یحییکم واعلموا أن الله یحول بین المرء وقلبه وأنه إلیه تحشرون [5]

با توجه به سیاق آیات قبل که خداوند پیرامون جهاد و اطاعت از اوامر جهادی پیامبر دستوراتی را بیان می کند. بسیاری از مفسرین قائلند که این آیه هم در ادامه همان موضوع و در حقیقت امر به اطاعت از حکم جهاد می باشد. پروردگار حکیم دعوت برای شرکت در جنگ و جهاد را به دعوت برای حیات، ماندگاری و زندگی توصیف فرموده است. بنابر این روایت از شهدات و شهدا، نقل از آنچه هست که به انسان ها حیات می دهد و قطعاً این روایت و تبلیغ هم زنده کننده و احیا گر است.

| سنت معصومین (ع)

· امر به زیارت شهدا:

پیامبر اکرم (ص) پس از جنگ احد در کنار شهدا فرمودند: انّ رسول الله یشهد انّ هولاء شهداء عند الله یوم القیام فاتوهم زوروهم وسلمو علیهم فوالذی نفسی بیده ، لا یسلم علیهم احد الی یوم القیامه ، الاّ ردّوا علیه.[6]

· اقامه عزا برای حمزه سیدالشهدا(ع):

در سیره ابن هشام می خوانیم که:

پیامبر اکرم(ص) آنگاه که از احد بازگشت و مشاهده کرد اهل هر قبیله ای بر شهدای خود اقامه عزا کرده اند، فرمودند: اما عمویم حمزه گریه کن ندارد . زنان اشهلیه مجلس عزای حمزه را برپا نمودند.[7]

زیارت شهدای احد:

واقدی آورده است که پیامبر اکرم(ص) هر از چندی به زیارت شهدای احد رفته و قبور ایشان را اصلاح و مرمت می نمود.[8]

| تأکیدات امام، رهبری و علما:

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:

یکی از چیزهای لازم برای کشور و مردم ما همین است که ختاطره های آن مجاهدت های پرشکوه و انگیزه های والا که در تاریخ کشور ما کم­نظیر است همیشه زنده بماند و از یاد نرود.

حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) می فرمایند:

نباید گذاشت این یاد پنهان بماند و ارزش والای جهاد و مبارزه در دوران غربت از یاد ملت ایران برود.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز می فرمایند:

روایت شهدا، پیام خداست. نباید آن را هدر داد.




[1]

3- جایگاه روایتگری:

| شواهد قرآنی:

· نعمت جبهه و جنگ:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَجُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً.[1]

خداوند متعال از جنگ (احزاب) به نعمت یاد کرده و در ابتدا مؤمنین را اکر به یادآوری و بیان خاطرات (جنگ احزاب) دفاع مقدس کرده است.

· وجوب انذار:

وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ[2]

برخی از مفسرین آیه را اینگونه تفسیر نموده اند که مؤمنان هنگام بروز جنگ، دو دسته شوند: عده ای برای جهاد اعزام شوند و عده ای هم برای علم و تعلم تا اینکه در مبانی دینی آگاهی یابند. آنها هر دو دسته موظف اند در میان قوم خود رفته و آنها را انذار نمایند. دسته ای به بیان احکام دین و مسائل علمی و دسته ای به بیان مسائل و حوادث هنگامه جنگ و بازگویی عنایات الهی و رشادت ها و شهادت ها، تا اینکه دیگران در صراط مستقیم استوار گردند.

· لزوم بیان اسامی خداوند:

وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً[3]

هر آنچه اسم رب است و نشانه تربیتی از خدا دارد، لایق یادآوری و بیان می باشد. شهید نیز اسمی از اسامی خدا و الگوی تربیتی در مسیر توحید می باشد که می بایست به دیگران و خود او را یادآوری و گوشزد کرد و به روایت احوال او پرداخت.

· یادکردن از اخیار:

و اذکر إسماعیل و الیسع و ذا الکفل و کل من الأخیار[4]

خداوند متعال یادکردن از اخیار و برگزیدگان و نیکان را بخشی از سیستم تربیتی پیامبران خود دانسته و به موضوع طرح الگوهای حسنه برای ارائه مسیر تعالی به بندگان اصرار می نماید. با توجه به آیات متعدد قرآن کریم در ذکر نام و یا خاطرات و مقامات شهدا قرارداشتن ایشان در جمله اخیار روایت ایثار و حماسه آنها بایسته و شایسته است.

· احیاگری جنگ و جهاد:

یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله وللرسول إذا دعاکم لما یحییکم واعلموا أن الله یحول بین المرء وقلبه وأنه إلیه تحشرون [5]

با توجه به سیاق آیات قبل که خداوند پیرامون جهاد و اطاعت از اوامر جهادی پیامبر دستوراتی را بیان می کند. بسیاری از مفسرین قائلند که این آیه هم در ادامه همان موضوع و در حقیقت امر به اطاعت از حکم جهاد می باشد. پروردگار حکیم دعوت برای شرکت در جنگ و جهاد را به دعوت برای حیات، ماندگاری و زندگی توصیف فرموده است. بنابر این روایت از شهدات و شهدا، نقل از آنچه هست که به انسان ها حیات می دهد و قطعاً این روایت و تبلیغ هم زنده کننده و احیا گر است.

| سنت معصومین (ع)

· امر به زیارت شهدا:

پیامبر اکرم (ص) پس از جنگ احد در کنار شهدا فرمودند: انّ رسول الله یشهد انّ هولاء شهداء عند الله یوم القیام فاتوهم زوروهم وسلمو علیهم فوالذی نفسی بیده ، لا یسلم علیهم احد الی یوم القیامه ، الاّ ردّوا علیه.[6]

· اقامه عزا برای حمزه سیدالشهدا(ع):

در سیره ابن هشام می خوانیم که:

پیامبر اکرم(ص) آنگاه که از احد بازگشت و مشاهده کرد اهل هر قبیله ای بر شهدای خود اقامه عزا کرده اند، فرمودند: اما عمویم حمزه گریه کن ندارد . زنان اشهلیه مجلس عزای حمزه را برپا نمودند.[7]

زیارت شهدای احد:

واقدی آورده است که پیامبر اکرم(ص) هر از چندی به زیارت شهدای احد رفته و قبور ایشان را اصلاح و مرمت می نمود.[8]

| تأکیدات امام، رهبری و علما:

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:

یکی از چیزهای لازم برای کشور و مردم ما همین است که ختاطره های آن مجاهدت های پرشکوه و انگیزه های والا که در تاریخ کشور ما کم­نظیر است همیشه زنده بماند و از یاد نرود.

حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) می فرمایند:

نباید گذاشت این یاد پنهان بماند و ارزش والای جهاد و مبارزه در دوران غربت از یاد ملت ایران برود.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز می فرمایند:

روایت شهدا، پیام خداست. نباید آن را هدر داد.




[1] سوره احزاب آیه 9.

[2] توبه، 122

[3] سوره مبارکه انسان، آیه 25.

[4] سوره مبارکه ص، آیه 48.

[5] سره مبارکه انفال، آیه 24.

[6] شرح ابن ابی الحدید ج 15، ص 40.

[7] سیره ابن هشام، ج3، ص 104.

[8] شرح ابن ابی الحدید، ج5، ص 40

0

كاربر ثبت كننده:ravayat