http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.mataf
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
صفحه اصلی http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/home
ارتباط با ما http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/contactus
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/about
روايتگر :: پايگاه جامع راويان كشور - 3 مخاطب شناسی
لطفا صبر کنید

3- مخاطب شناسی

تعداد بازديد:3022

3- مخاطب شناسی

قال رسول الله (ص):

من عمل علی غیر علم کان ما یفسد اکثر ممّا یصلح. هر کس کاری را بدون دانش انجام دهد تباه کردنش بیش از اصلاح کردنش خواهد بود.[1]

| ضرورت و فواید شناخت مخاطبین:

o ایجاد ابتکار عمل و دقت در انتخاب هدف، موضوع، روش و محتوای مورد نیاز مخاطب.

o توانایی بر ایجاد بحث مفید و بالابردن درصد موفقیت در روایتگری.

o شناخت و حدس زدن دغدغه ها، نیازها، سوالات و شبهات مخاطب.

o ایجاد اعتماد به نفس و تسلط کافی بر مباحث.

o افزایش میزان کارآمدی راوی.[2]

| ویزگی عمومی مخاطبین ما در مناطق و یادمان ها:

1. عمدتاً جوان است: پس در «سن خاص» به­سر می­برد یعنی سن شکل­گیری شخصیت لذا به «الگوسازی» نیاز دارد تا خود را بسازد و باید با او با «طراوت و نشاط» رابطه برقرار کرد.

2. داوطلب است: پس «انگیزۀ خاص» دارد بنابراین از «گیرندگی خاص» برخوردار است.

3. شهید دوست است: پس «رابطه خاص» با عالم معنویت دارد لذا «بحث‌های مربوط به شهدا» مدخل ورود به‌دنیای اوست.

4. دارای شور حسینی است: پس از «حال خاص» برخوردار است لذا «تلنگرها و عوامل غفلت­زدا» در او مؤثرتر است و زودتر به «شعور» حسینی منتقل می­شود.

5. به سرزمین خاصی آمده: لذا در «شرایط خاص» مخاطب ماست، شرایطی همچون اتوبوس، قایق، سنگر، خاک، حین راه رفتن، ایستاده، در حال شوخی، استراحت، ورزش و... پس قابلیت دریافت «پیام‌ها و معارف متنوعی» را دارد.

6. او «زائر» است: پس واجد «امتیازی خاص» می­باشد یعنی دعوت شده و لطف خدا، امام عصر(عج) و شهدا شامل حال او شده است. بنابراین باید مورد «احترام» باشد و فرصت مناسبی است برای او جهت «جبران گذشته»، «توبه» و «آشتی با خدا، امام و شهدا» و فرصتی است مناسب تا با مددگرفتن از اولیای الهی «راه سعادت» را در پیش بگیرد.

| ویژگی های مخاطبین جوان و دانشجو:

وقتی بحث از جوانی به میان می آید، با دوره ای مواجه می شویم که سراسر لبریز است از تغییر، تحول، شور و احساس و تلاش عقل برای رشد که همگی منجر به روحیه ای لطیف، بی ثبات و گاه بی منطق می گردد.[3] به طور کلی جوانان در این سن خصوصیاتی دارند از جمله:

o وجود افراد با افکار، سلایق و ظواهر مختلف

o موجهه با سوالات و شبهات به دلیل حضور در فضایی آکادمیک و علمی

o تمایل شدید به شناخت جبهه امروز علاوه بر شنیدن تاریخ حماسی و تحلیل مسائل گذشته.

o جست و جوی مسائل معنوی راه رسیدن به مقامات شهدا [4]

پس از بیان خصوصیات کلی قشر جوان و دانشجو، لازم است به خصوصیات و ویژگی های دختران و پسران جوان نیز توجه داشته باشیم:

· خصوصیات روحی و معنوی پسران جوان:

o پسران جوان به طور خاص دارای خصوصیات و روحیات زیر هستند:

o پر تحرک، سرکش و گاه غیر منطقی

o اقبال نسبت به مباحث جنجالی و تمایل به حضور در چالش ها و مباحث مختلف علمی، سیاسی، دینی و ...

o اظهار نظر های عجولانه، قضاوت های سریع که البته حاکی از تلاش عقلانی جوان است.

o تمایل به تمسخر، مزاح، لطیفه گویی، شادی و تخلیه انرژی های مثبت و منفی.

o عاشق پیشگی، خود شیفتگی و تمایل به آراستگی.[5]

o توانایی بر درک و تحلیل مسائل دشوار

o توانایی بر دریافت و آموزش کامل و سریع

o قدرت انعطاف پذیری و کنار آمدن با افراد متفاوت.

o توان مندی های جسمی که لازم است در این باره تابع داشته های علمی و معرفتی وی قرار گیرد.

o توانایی ایجاد ارتباط و فعالیت گسترده در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ...

o توانایی حل سریع مشکلات از طریق ابتکار عمل، تفکر، روابط عمومی بالا، قدرت جسمانی، امید و ...

· خصوصیات روحی و معنوی دختران جوان:

چند خصوصیت رفتاری در دختران کوچک وجود دارد، که در مقاطع سنی بعد باقی می ماند و آثاری در دوره جوانی دارد. مثلا:

o دختران معمولاً رابطه کلامی با هم برقرار کرده و در بازی ها و روابط رابطه ای موازی برقرار می کنند. بر خلاف پسران که معمولا حس سلطه طلبی باعث می شود، در یک گروه یک نفر خود را رئیس بداند. همین خصوصیت رفتاری در سنین جوانی ظهور و بروز هایی دارد. مثلا:

o دختران بیشتر اهل حرف و تعریف کردن هستند.

o مشکلات را در جمع دوستان مطرح کرده و سعی می کنند مشکلات خود را به نحو اجتماعی حل کنند.

o بازی ها و روابط اجتماعی دختران جوان، معمولاً کیفی و عمیق است. برخلاف پسران که بدون وابستگی به ایجاد ارتباط پرداخته و روابطی بیشتر کمی دارند.[6]

o با توجه به دنیای جدید و ترویج فرهنگ مدرنیته از سویی و مسئله ورود دختران به جامعه، خصوصیات پسرانه گاه در بین دختران دیده می شود، که علاوه بر فضای تحصیلی، رشته علمی و البته ترتیب فرزندان در خانواده، این مسئله شدت و ضعف دارد. بنابر این دخترانی که در رشته های مردانه تحصیل کرده و یا در خانواده پس از چند فرزند پسر متولد شده یا در بین برادران خود تک فرزند دختر بوده اند، تمایلات بیشتری به انجام رفتار های پسرانه دارند.

o در این سن دختران با مسئله ای بزرگ به نام ازدواج مواجه می شوند. باید بدانید که ممکن است بخش زیادی از مخاطبین شما دارای همسر بوده و یا در دوران نامزدی به سر می برند.

o در این سن شور نشاط دوران نوجوانی کاهش می یابد. دختران به خاطر تفکر به مسئله ازدواج و یا دغدغه های آن ممکن است آرام، ساکت و یا حتی گوشه گیر باشند. البته این مسئله منافاتی با روح سرکش و هیجانی دختران در این سن ندارد.

o در مسئله پایبندی به مسائل دینی مانند حجاب در این سن دختران تصمیم گیری می کنند. اگر مبانی دینی آنها تقویت نشده باشد، با ورود به دانشگاه حجاب را مورد اهمال قرار می دهند و اگر پایبندی های مذهبی دارند، به دنبال پاسخ های خود در باره چرایی حجاب و سایر مسائل هستند.

| اقدامات در جهت مخاطب شناسی خاص:

تا کنون آنچه در بخش مخاطب شناسی بیان شد، ناظر به خصوصیات عمومی و مشترک بین افراد هر گروه سنی است. اما اگر می خواهیم مخاطب خاص خود را به طور کاملا مصداقی مورد تحلیل قرارداده دهیم، لازم است قبل و حین حضور در هر جمع خاص، برای سوالات زیر پاسخ پیدا کنیم:

o رشته و مقطع تحصیلی مخاطبین شما چیست؟

o آخرین تحولات سیاسی و فرهنگی دانشگاه چه بوده است؟

o سوالات و دغدغه های فکری مخاطبین شما چیست و تا کنون چه اقداماتی جهت برآوردن این نیازها در دانشگاه انجام شده است؟

o خصوصیت جغرافیایی محل مورد نظر چگونه است؟

o تأثیرگزار ترین اساتید دانشگاه بر ذهن و دل دانشگاه دارای چه تفکراتی هستند؟

o میزان فعالیت بسیج دانشجویی، دفتر فرهنگ، نهاد رهبری و ... به چه اندازه بوده است.

o آیا در دانشگاه مزار شهید گمنام وجود دارد؟

o بیشتر دانشجویان دانشگاه دارای چه گرایشات سیاسی و عقیدتی هستند؟

o خرده فرهنگ های حاکم بر شهر محل دانشگاه و زادگاه دانشجویان چیست؟

o برخورد و رفتار دانشجویان با راویان قبل از شما و واکنش ایجاد با مباحث ایثار و شهادت چگونه بوده است؟

o تعداد دانشجویان از خانواده های شهدا، جانبازان، اسرا و سایر ایثارگران به چه میزانی است؟

o آیا دانشجویان نخبه و برگزیده در المپیادهای علمی، جشنواره خوارزمی و ... در اردوی شما حضور دارند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، اطلاعات مربوط به هر دانشجو را دریافت کنید.

o همچنین سعی کنید علاوه بر اطلاعات فوق در مورد نام دانشگاه و اطلاعات مربوط به زندگی نامه شهدای دانشگاه مطالبی را بدست آورید.

o لازم به ذکر است در بسیاری از موارد می توانید با استفاده از اطلاعاتی که از مخاطبین خود به دست آورده اید، سوژه های سخن بسیار جذاب و گویایی را برای ارائه مباحث خود به کار ببندید. در باره سوژه یابی و نحوه استفاده از این اطلاعات در بخشی مفصل مباحث کاربردی ارائه خواهد شد.

روش های کسب اطلاعات درباره دانشگاه یا دانشجویان پسر مخاطب:

· ایجاد ارتباط نزدیک با دانشجویان و کسب اطلاعات به طرز مستقیم و غیر مستقیم.

· کسب اطلاعات از طریق نهاد دعوت کننده.

· صحبت با اساتید قبل از حضور در مراسم.

· دریافت اطلاعات از طریق برنامه پرسش و پاسخ و ...

· نگاه دقیق به فضای دانشگاه و تبلیغات فرهنگی آن.

· کسب تجربه از راویانی که قبل از ما با این دانشجویان یا دانشگاه ارتباط داشته اند.

· ثبت تجربیات شخصی برای دفعات بعد.[7]

| ویژگی های مخاطبین نوجوان و دانش آموز:

نوجوان بیشتراحساسی است. تحولات روحی وعاطفی باعث میشود که نوجوان بیشتر از آن که استدلالی وعقلی باشد،عاطفی واحساسی جلوه کند. بر همین اساس است که می بینیم نوجوانان زود تر تحت تاثیر قرار گرفته و پذیرش بیشتری در برابر حقایق دارند. امام علی (ع) می فرمایند: إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالرضِ الخالیَةِ ما اُلقىَ فیها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛ دل نوجوان مانند زمین آماده است که هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذیرد.[8]

با توجه به همین خصوصیت تاثیرپذیری و پذیرش در برابر حقایق است که راوی می تواند با بیان مطالب جذاب تربیتی امر هدایت مخاطب را به سهولت به انجام برساند.

یکی از پدیده های دوره نوجوانی احساس گناه است. احساس گناه دارای کارکردهای مفید است چرا که از درون باعث کنترل شخصی و اجتماعی میشود. اما احساس گناه خیلی شدید ممکن است مانع رشد شخصی واجتماعی شود. شاید بنابر همین اصل است که امام علی(ع) می فرماید: إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُک لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ لِئلّا یَحمِلَهُ الإخراجُ عَنِ المُکابَرَةِ. هرگاه نوجوانی را سرزنش می‏کنی ، جایی برای عذرخواهی از گناهش برای او باقی بگذار تا نیافتن راهی برای عذرخواهی ، او را به ستیزه‏جویی نکشاند.[9]

خصوصیت پشیمانی در دوره نوجوانی نکته ای مهم را به راوی گوشزد می کند. اینکه مسائلی همچون تکلیف در برابر خون شهدا، برخی اعمال و گناهان و ضزوزت توجه به خویش و مراقبه نفس نباید چنان هراسی در دل نوجوان ایجاد کند که باعث عکس العمل های خواسته یا ناخواسته او گردد. همواره مخاطب نوجوان باید بین بیم و امید نگاه داشته شود.

خشم و غضب یکی دیگر از مهم ترین بروزات دوره نوجوانی است. خشم توسط نوجوانان مستقیما متوجه دنیای بیرونی نظیر حملات فیزیکی به اشیاء یا اشخاص یا حملات کلامی و تهدید ها می باشد. اما به تدریج که نوجوانان پخته می شوند، خشم خود را بیشتر به صورت کلامی ابراز می کنند. لازم به ذکر است در زمینه ابزار هیجانات تفاوت های جنسی وجود دارد یعنی دختران بیشتر گریه می کنند و پسران بیشتر خشم مستقیم را ابزار می کنند. [10]

خشم فیزیکی و زبانی در دوره نوجوانی توانمندی مدیریتی راوی در کاروان را می آزماید. به عبارت دیگر توانایی راوی بر کنترل هیجانات و احساسات مخاطب نوجوان یکی از مسائل مهمی است که می تواند کارآمدی و ارزشمندی اردو را تضمین کند. چنانچه راوی نتواند احساسات و هیجانات مخاطب را کنترل نموده و این مسئله به دعواهای فیزیکی و ... کشیده شود، شیرازه اردو تهدید شده و لیاقت مدیریتی راوی زیر سوال خواهد رفت. راویان می توانند با اتخاذ تدابیری از این مسائل پیشگیری نمایند.[11]

در برابر دانش، پذیرش و یادگیری سریع تری دارد:

قال علی(ع): إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالرضِ الخالیَةِ ما اُلقىَ فیها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛ دل نوجوان مانند زمین آماده است که هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذیرد.[1]

دارای ذهن و دل قوی و تیز تری است.

قال علی(ع): إذَا احتَجتَ إِلَى المَشوَرَةِ فى أَمرٍ قَد طَرَأَ عَلَیکَ، فَاستَبدِهِ بِبِدایَةِ الشُّبّانِ، فَإِنَّهُم أَحَدُّ أَذهانا وَأَسرَعُ حَدسا. هنگامى که در پیش آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند.[12]

علاوه بر موارد فوق:

o به دلیل انرژی و توان مضاعف، توانایی انجام فعالیت های بیشتری را دارد.

o در سطح الگو پذیری بالاتری از همه دوره های سنی دیگر قرار دارد.

o قدرت لبتکار و خلاقیتی قوی دارد.

o همه این توامندی ها و امتیازات می تواندراوی را هم در مدیریت اردو هم در انتقال محتوا یاری کند.

نکته مهم در حوزه های تاثیرپذیری نوجوان این است که دقت و توجه به خصوصیت های رفتاری، ابعاد روحی و عاطفی و حتی توانمندی های نوجوانان، می تواند حوزه تاثیرپذیری این دوره سنی را مشخص نماید. با توجه به مسائل یاد شده:

o نوجوان به خاطر روحیه هیجانی و احساسی خود، از ناحیه احساسات و هیجانات نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

o بنابر این راوی می تواند با اتخاذ شیوه های زیر بر این مخاطب تاثیرگذار باشد:

o استفاده از روش های جذاب و هیجانی در انتقال معارف

o استفاده از محتواهای احساسی و عاطفی

o درس آموزی از طریق بازی ها و فعالیت های پرجنب و جوش.

به دلیل زنده بودن حس سرزنش یا به اصطلاح دینی نفس لوامه در نوجوانی، یکی از مهم ترین بستر های تاثیرگذاری، بیان مطالب و تجربیات و داستان های خوف انگیز و البته امیدآفرین است.

به دلیل وجود توانمندی هایی مانند ذهن و دل قوی است که نوجوانان به شنیدن مسائل علمی علاقمند و نسبت به یادگیری آن سریع و با استعداد اند. لذاست که راوی می تواند با انتقال حجم نسبتا متناسبی از اطلاعات و مسائل علمی و دینی هم جایگاه خود را در بین مخاطب تثیبت کند و هم از این طریقدر راه جذب نوجوانان و تاثیر بر رفتار آنها قدم بردارد.

قدرت خلاقیت و ابتکار دانش آموز می تواند در اجرای برنامه های فرهنگی به کمک راوی بشتابد. هر چند راوی با تجربه و ابتکار خود باید بی نیاز از مشاوره باشد، اما مشورت با نوجوانان و طلب پیشنهاد و ابتکار، مخاطب را نسبت به برنامه ها علاقمند می نماید.

سطح بالای الگوپذیری در دوره نوجوانی از سویی خطر انتخاب الگوهای ناشایست را دارد و از سوی دیگر ظرفیت شناساندن الگوهای برتر از متن انقلاب و دفاع مقدس را دارد.اکثر آنها برای اولین­بار است که به این مناطق می­آیند و آنچه را که تا به حال در فیلم­ها دیده بودند، از نزدیک مشاهده می­کنند، خصوصاً خاکریزها و ادوات جنگی و... از این رو دانش­آموز در فضایی جذاب و بسیار تأثیرگذار حضور دارد و این امر اثر تأثیرپذیری او را بالا می­برد.

دانش­آموزان پسر دارای شور و نشاط زیادی هستند و اگر راوی بتواند این شور و نشاط را جهت داده، مهار کند، با اجرای کارهای دسته­جمعی زیبا همانند سرودهای جمعی، شعار، مسابقه و... صحنه­های به­یادماندنی را برای آنان به‌یادگار می­گذارد.

پخش فیلم­های سینمایی دفاع مقدس (در صورت امکان) و مرتبط با مناطق عملیاتی یا سرداران، برای آنها بسیار جذاب است.

در همه اردوها خصوصاً این نوع کاروان­ها، نشاط و شادابی مخاطب باید حفظ شود. استفاده از طنز جنگ، شعارها و رجزهای رزمندگان برای آنها بسیار جذاب و تأثیرگذار است.

این اردو از سخت­ترین اردوهاست، زیرا دانش­آموز از انرژی و توان بالایی برخوردار است و این انرژی و توان باید پیوسته از طریق برنامه­های مفید، تخلیه و اشباع شود تا دانش­آموز دچار خستگی مثبت گردد و فرصت نیابد که تحرکات نا‌متعارف داشته باشد.

شوخی با آنان باید بسیار متعادل و حساب ­شده باشد تا مانع اثرگذاری شما و تأثیرپذیری آنان نشود.

تبلیغ چهره­به­چهره، مشاوره و کمک به آنها در فکر، تصمیم و عمل بسیار مهم است.

رویکرد شما در سخن و روایت در جمع دانش­آموزی باید حالتی آمیخته از احساس و استدلال باشد. سعی کنید حتماً احساسات آنان را شکوفا و سپس پیام‌های خود را به‌آنان منتقل کنید.

| اردوهای مردمی

در این اردوها با توجه به متنوع ­بودن اقشار حاضر در آن (عمدتاً با غلبه جوانان) باید از عناصر متنوع و فراگیر در سخن و روایت استفاده کنید و عناصری همچون خاطره، قصه و مانند این بسیار کاربرد دارد.

قدر متیقن و مشترک این مخاطبان در پذیرش مطالب، مباحث عینی و مصداقی است نه مباحث نظری و فکری.

سطح بحثی که برای آنان ارائه می­شود باید ناظر بر عملکرد شهدا در انحاء و شرایط مختلف زندگی آنان باشد تا بتوانند از شهدا الگوگیری مناسب داشته باشند.

در روایت برای این گروه، رویکرد شما عمدتاً حماسی و احساسی باشد و در این بستر معارف و پیام‌های مورد نظر خود را منتقل نمائید.

سعی کنید شهدای منطقۀ (استان، شهر یا روستا) مربوط به آن کاروان را شناسایی و از آنان و خاطرات آنها برایشان بگوئید.

| ویژگی­های زائران اردوهای مربوط به نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی

این گروه بر‌خلاف سایر گروه­ها از تحرک و نشاط کمتری برخوردار است و لذا برای استفاده مناسب از فرصت­ها لازم است در آنها «انگیزه­سازی» به‌نحو قوی­تری صورت پذیرد. برای این منظور از نقش­آفرینی نهاد، سازمان یا ادارۀ آنها در جریان دوران هشت­سال دفاع مقدس و تأثیرات آن در این حماسه عظیم، مطالبی را بیان کنید.

معمولاً در این کاروان­ها عزیزان ایثارگر، جانباز، خانوادۀ شهدا و آزادگان سرافراز حضور دارند و تعامل شایسته با‌ آنان و به­کار­گیری آنان در جریان روایتگری می­تواند مطلوب باشد.

از شهدای هم­قشر و ویژگی­های آنان برایشان صحبت نمائید.

رویکرد شما باید در ارائه مطالب به آنها بیشتر جنبۀ محاسبه و دو دو تا چهارتایی باشد و در این بستر اقدام به تهییج حماسی و احساسی آنان بنمائید.

| ویژگی­های زائیان از بین اقلیت‌ها، اهل تسنن، جهانگردان و...

قبل از پیوستن به این کاروان­ها حتماً باید در خصوص عقاید و فضای فکری آنها اطلاعات مناسبی داشته باشید.

انگیزه آنها از حضور در مناطق عملیاتی عمدتاً کنجکاوی و درک کرامات شهداست. بنابراین در رفع ابهامات آنها از بحث شهید و شهادت در فرهنگ تشیّع و تطبیق آن بر همه مجاهدت‌های حق بر علیه باطل و همچنین بیان کرامات مسلّم شهدا، کوشا باشید.

به­طور خاص شهدای آزادمرد و دلیر اقلّیت‌ها را بشناسید و خاطراتی را از آنها در طول سفر بازگو نمائید.

رویکرد شما در مقابل این دسته از مخاطبان باید آمیزه­ای از احساس و تکیه بر ابعاد انسانی شخصیت شهدا باشد و بکوشید تا در این بستر معارف، تحلیل‌ها و پاسخ‌های خود را به ابهامات آنان مطرح فرمائید.

احترام به عقاید، ایده­ها و تصورات آنان در ابتدا بسیار مهم است.

تمجید و قدردانی از نقش و حضور اقلّیت‌ها در دفاع از ملت ایران و آرمان‌هایش، همچنین تمجید از آنان که به‌عنوان زائر در مسیر سرخ شهدا گام نهاده­اند را هیچ‌گاه از یاد نبرید.

در میان این مخاطبان، ما باید آرمان بلند امام در حمایت از همۀ مستضعفان و مظلومان جهان را بیان کرده و شهدای خود را بین‌المللی و مدافعان حریم آزادی بشریت از چنگال ظلم و ستم استکبار معرفی نمائیم. لازمۀ این‌کار این است که اول مرزهای جغرافیایی و عقیدتی را برداشته و همه را در برابر ظلم، امت واحد بدانیم یعنی امتی که جهان اسلام و تشیّع بخشی از آن محسوب می­گردد و شهدای خود را پرچمداران مقابله با ظلم و تأمین آزادی بشریت مطرح نمائیم.

اگر انتقال این فرهنگ به‌درستی صورت پذیرد، از هر‌یک از آنان (مخاطبان) یک راوی خواهد ساخت که در شهرها، محله­ها و جمع­های خود مدافع آرمان شهدا خواهد شد.



[1]بحار، ج77، ص150.

[2]حبیب الهی، محمود، اهمیت و جایگاه مخاطب‌شناسی در پایگاه‌های اینترنتی، فصلنامه ره آورد نور، مهر 1391، شماره 39، ص 54.

[3]بهارلویی، زهرا، درآمدی بر شناخت جوانان، شمیم یاس، فروردین 1386، شماره 49. (با تلخصی و تصرف)

[4] سرزمین مقدس، ص54

[5]. حیدری عزیزالله، ویژگی های جوانی و شیوه های بهره مندی صحیح از آن، شمیم یاس، تیر 1381، پیش شماره 12، صفحه 20. (با تلخصی و تصرف)

[6]بهارلویی، زهرا، درآمدی بر شناخت جوانان، شمیم یاس، فروردین 1386، شماره 49. (با تلخصی و تصرف)

[7] ایراهیمی، احمد رضا، کتاب راوی ویژه دانشجوی پسر، معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی موسسه روایت سیره شهدا، ص 68.

[8] نهج البلاغه، نامه 31

[9] شرح نهج‏البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 20 ، ص 333 .

[10] بیابانگرد، اسماعیل، روانشناسی نوجوانی (رشد عاطفی)، تربیت، اردیبهشت 1376، شماره 118، صص 14 تا 19.

[11] ر ک : مدیریت اردو ویژه مدیران کاروان های راهیان نور، احمد رضا ابراهیمی، موسسه مطاف عشق، 1391

[12] شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20، ص337، ح866

كاربر ثبت كننده:ravayat