http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.mataf
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
صفحه اصلی http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/home
ارتباط با ما http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/contactus
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/about
روايتگر :: پايگاه جامع راويان كشور - 1 اقسام روایتگری
لطفا صبر کنید

1- اقسام روایتگری:

تعداد بازديد:3163

1- اقسام روایتگری:

یک راوی موفق علاوه بر توجه و دقت در بایسته‌ها و شاخصه‌های راوی و روایت، می‌بایست به شیوه‌ها و قالب‌های روایتگری و چگونگی ارائه مطلوب روایت آشنایی و تسلط داشته باشد و به تعبیری مهندس روایتگری باشد.

به این اساس آموزش و مهارت در اصول روایتگری همچون شناخت موضوع، مخاطب‌شناسی، شناخت اقتضائات زمانی، مکانی، مناسبت‌ها، شرایط داخلی، جهانی و بین‌المللی و علاوه بر آن انتخاب محتوای غنی برای بحث و توجه به ساختار روایتگری اعم از نحوه ورود مناسب، چینش منطقی مباحث و گریز و گره و خروج متناسب و نیز توجه به تکنیک‌ها و شیوه‌های روایتگری در مخاطبین، اماکن و شرایط مختلف مانند شروع و آغاز سفر، پایان سفر، یادمان، اتوبوس، پادگان و... راوی را به مهندسی روایتگری آشنا و نزدیک می‌گرداند و روایت خود را نه متناسب با دانسته‌ها بلکه متناسب با بایسته‌ها و نیازمندی‌های مخاطب تنظیم و طراحی و به عبارتی مهندسی می‌نماید.

روش های روایتگری از چند حیث قابل تشریح است:

اقسام روایتگری از منظر تنوع قالب:

الف: چند رسانه­ای

ب: پرده خوانی

ج: سخنرانی

د: انشاد شعر

ه: مرثیه خوانی

اقسام روایتگری از منظر محتوا

· روایت اخلاقی و عرفانی:

در این نوع روایت به بیان ویژگی­های اخلاقی و کمالات شهدا، گام­های سیر و سلوک شهیدان، کرامات شهدا، مقامات شهدا و مانند آن پرداخته می­شود و از سخن بزرگان و عرفای اسلامی نیز استفاده می­شود. مراجعه به آثار شهید آوینی برای این‌گونه روایت توصیه می‌شود.

· روایت قرآنی:

الف. به­طورمستقیم: بیان آیات مربوط به جهاد و شهادت و فضیلت آن؛ یعنی آیاتی مربوط به شهدا، جنگ ها و فضائل آنها.

ب. غیرمستقیم: بیان آیاتی که شهدا مصادیق آن به‌شمار می­روند؛ مانند ذکر فضائل خوبان.

· روایت روایی:

بیان روایات ائمه­اطهار(ع) در‌خصوص جهاد و شهادت و مسائل مربوط به آن است. این­گونه از روایت هم همانند روایت قرآنی می­تواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد.

· روایت تحلیلی:

این­گونه روایت می‌تواند شامل تحلیل­های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

· روایت تاریخی:

الف. بیان تاریخ جنگ (زمینه­ها، عوامل، فرآیند، نتایج و دست­آوردها).

ب. تاریخچه فرهنگ دفاع، جهاد و شهادت طلبی.

ج. تاریخ هشت سال دفاع مقدس و مقاطع و عملیات‌های آن.

د. تاریخچه شهدا، تشییع و تفحص پیکر آنان و اردوهای راهیان نور(شکل­گیری یادمان­ها).

· روایت ادبی و هنری:

بیان محتوای روایت با بهره­گیری از اشعار حماسی، قصه و حکایت‌های مرتبط، نثرهای ادبی زیبا و معنوی و حماسی، به‌کار­گیری مناسب سؤال، خاطره و ایجاد ابهام و مانند اینها را شامل می­شود. در این خصوص مراجعه به آثار و گونه روایت شهید آوینی توصیه می­گردد.

· روایت عاطفی و احساسی:

از گونه­های مناسب و تأثیرگذار است و توانمندی و هنرمندی خاصی می­طلبد. این­گونه معمولاً با توصیف احوالات شهدا، مَشاهد آنان، شب­های عملیات، مقرها، تعامل شهدا با خانواده و اطرافیان، کیفیت سلوک آنان در جامعه و همراه با بیان خاطرات مناسب اجرا می­گردد. این گونه از روایت، روایتی ادبی و هنری نیز محسوب می­گردد، البته اگر راوی از توانایی تلفیق ویژگی­های روایت ادبی با روایت عاطفی و احساسی برخوردار باشد.

· روایت تلفیقی:

همچنان می توان با تلفیق چند روش با یکدیگر روایتی اثرگذار و پر فایده برای مخاطب اجرا نمود. این کار در صورتی امکان پذیر است که راوی از مهارت و تسلط بسیار برخوردار باشد؛ چرا که هدف از ارزشمند نمودن روایتگری، انسجام بخشیدن به مطالب است و هرچه روش‌های متعدد با هم تلفیق شود حفظ انسجام مطالب دشوارتر است.

اقسام روایتگری از منظر موضوعات:

- شخصیت محوری

- پیام و معرفت محوری

- مخاطب محوری

- عملیات محوری

- مکان محوری ـ مقر ـ یادواره ـ موقعیت ـ شهر خاص

نکاتی در باب رویکردهای روایتگری

| در روایت شهیدان ملاک اصلی انطباق با مبانی دین است. نه هر گفتار و رفتاری که صرفاً منتسب به شهید است.

| باید در نظر داشت که روایت شهیدان موضوعیت استقلالی ندارد. بلکه جنبه طریقیت دارد. یعنی از آن جهت که آیینه منعکس کننده ارزشهای مکتب و الگوهای سازنده مکتب یعنی معصومین (ع) است، ارزش و اهمیت دارد.

| باید بیش از آنکه به شهادت شهدا توجه شود به فرآیند شهادت توجه شود. تا برای مخاطب جنبه الگودهی داشته باشد.

| در روایتگری استناد صحیح و مطمئن از اصلی ترین ملاک هاست.[1]

| روایتگری یعنی بیان حقیقت های ناشناخته، کشف حقیقت ها برای آنان که بنابر فطرتشان تشنه حقیقت اند. راوی بهترین آدرس دهنده در این مسیر می باشد و در کشف حقایق جای هیچگونه غلو و خلاف واقع و تحریف نیست.

| روایتگری فرع بر رؤیت می باشد. راوی اگر رؤیت نکرده باشد، چگونه می تواند روایت کند. باید شهیدان، شهادت ها و ایثارگری ها را درک کند. احساس کند. تا بتواند این احساس را منتقل کند.

| در هر روایتگری، تأثیر را باید در نظر داشت. تأثیر بر اندیشه، افکار، بینش ها و نگرش ها، بر احساسات و عواطف، بر منش ها، روش ها و رفتار ها.

| اگر راوی برای روایتگری خود برنامه داشته باشد، قطعاً کارنامه هم خواهد داشت و دیگر فرصت از دست دادن فرصت را نخواهد خورد.

| روایتگری خوب حداقل سه ویژگی دارد:

o تأثیرگذار در بینش مخاطب.

o تأثیرگذار در منش و رفتار مخاطب.

o تأثیرگذار در احساسات و عواطف مخاطب.

| برای روایتگری به لوازمی اساسی نیاز است از جمله:

o سوز: برای آن است که بسوزانید، شور ایجاد کنید و سوز‌دل شهیدان را انتقال دهید.

o سواد: برای اینکه می­خواهید منتقل­کنندۀ معارف شهیدان، دفاع مقدس، انقلاب، اسلام، تشیع و فرهنگ انتظار باشید.

o سلیقه: برای اینکه، تنوع مخاطبین شما و تعدد آنان، تغییر شرایط زمان و مکان و... اقتضای قالب­ها و روش­های نو را دارد و همچنین ضرورت به­روز ­بودن و کارآمد بودن، دالّ بر ضرورت سلیقه است.

o سلامت: (در نیّت، در گفتار، در کردار و...) برای آنکه توفیقات خداوند، همراهتان بوده و گفتار و کردارتان در جان­ها تأثیرگذار باشد.

| روایت باید به نحو معتدل، آمیخته با دلایل عقلی، فلسفی و چرایی جنگ و دفاع و مسائل عاطفی و احساسی باشد.

| راوی باید اسناد و مدارک آنچه را که می­گوید در اختیار داشته باشد تا در صورت لزوم معرفی نماید.

| نباید برای مخاطبینی که هنوز دلایل عقلی و فلسفی و چرایی جنگ و دفاع مقدس را نپذیرفته­اند، بر ابعاد انسانی و عاطفی و مخصوصاً مصائب دفاع مقدس تکیه نمائید، زیرا باعث زدگی و لوث­شدن مطالب شده و اثر معکوس می­گذارد.[2]

| در هر روایتگری باید چهار تناسب از ابتدا تا انتها مورد توجه و دقت قرار گیرد:

o تناسب با مخاطب

o تناسب با موضوع

o تناسب با زمان

o تناسب با مکان



[1] با راویان نور، روایت سوم، معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی موسسه روایت سیره شهدا، قم، 1389، صص 21 و 22

[2] شفیعیان، جواد، سرزمین مقدس، قم، موسسه فرهنگی سیره شهدا، 1387، ص27

كاربر ثبت كننده:ravayat