http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.mataf
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
صفحه اصلی http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/home
ارتباط با ما http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/contactus
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/about
روايتگر :: پايگاه جامع راويان كشور - مقام کسانی که در سفر به کربلا کشته میشوند چیست آیا شهید محسوب میشوند
لطفا صبر کنید

مقام کسانی که در سفر به کربلا کشته میشوند چیست؟آیا شهید محسوب میشوند؟

تعداد بازديد:2168

مقام کسانی که در سفر به کربلا کشته میشوند چیست؟آیا شهید محسوب میشوند؟

1. به لحاظ فقهی تفاوت میان شهدای میدان جهاد و کسانی که در راه مأموریت های کاری شهید می شوند این است: شهدای میدان جهاد غسل داده نمی شوند و با همان لباس خونین شان دفن می شوند، اما شهدای در غیر میدان جنگ مثل انسان های دیگر غسل داده می شوند و کفن می شوند و به خاک سپرده می شوند.
برای زیارت امام حسین، ثواب ها و برکات و آثار زیادی در روایات اشاره شده است که خارج از این مقال است. البته اعطاء ثواب به مقدار خلوص نیت و عوامل دیگر بستگی داردکه می تواند در زیاده و نقصان آن تأثیر داشته باشد،
درباره کشته شدن کسانی که به زیارت امام حسین می روند، از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: اگر زایر حسین علیه السلام، در راه زیارت او کشته شود با نخستین قطره خون، همه گناهانش مورد بخشایش قرار مى گیرد و سرشت ملکوتى او بسان سرشت پیامبران به گونه اى شست و شو داده مى شود که از سرشت حیوانى کافران و فاسقان، پاک و پاکیزه و خالص مى گردد؛ همینگونه قلب او شست و شو داده مى شود و هر ناخالص از آن زدوده و لبریز از ایمان مى گردد، و در حالى خدا را ملاقات مى کند که از همه ناخالصى ها خالص است و شفاعت خاندان و هزاران نفر از برادران دینى اش بدو ارزانى شده است . فرشتگان به همراه جبرییل و فرشته مرگ، نماز او را مى خوانند و کفن و حنوط او از بهشت هدیه مى گردد. و آرامگاهش بر او گسترده و نورباران مى گردد.
درى از درهاى بهشت به رویش گشوده مى شود و فرشتگان از بهشت بر او هدیه مى آورند و پس از هیجده روز، به ملکوت پر مى کشد و تا آستانه رستاخیز با دوستان خدا همچنان در آنجا خواهد بود.
پس از آغاز برپایى رستاخیز، او نیز سر از خاک بر مى دارد و بار دیگر با پیامبر و على و امامان نور علیه السلام مصافحه مى کند، آنان بشارت کامیابى نجات بدو مى دهند و او را به همراه خود مى بردند تا از حوض کوثر مى نوشد و هر که را دوست دارد مى نوشاند[1].
هر چند در روایت بالاحضرت می فرماید :"اگر زایر حسین علیه السلام ، در راه زیارت او کشته شود با نخستین قطره خون، همه گناهانش مورد بخشایش قرار مى گیرد" اما این بخشش شامل حق الناس و بیت المال نیست لذا حق الناس حتی از گردن شهید هم ساقط نمی شود. لذا در جایی که حقوقی نسبت به انسان دیگر پایمال شده، توبه تنها و بدون جلب رضایت کفایت نمی کندبلکه باید رضایت صاحب حق را جلب کرد. چون صاحب حق، دیگری است. البته در مواردی که حق الناس سهوا صورت گرفته تنها باید جبران شود و توبه لازم نیست چون گناهی صورت نگرفته است.



[1] . فضائل و سیره امام حسین - علیه السلام - در کلام بزرگان، فصل 30 ، نکته شماره 814

كاربر ثبت كننده:ravayat