http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.mataf
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.varesoun
صفحه اصلی http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/home
ارتباط با ما http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/contactus
http://www.ravayatgar.org/beta/http://www.ravayatgar.org/beta/fa/about
روايتگر :: پايگاه جامع راويان كشور - سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی
لطفا صبر کنید
صفحه اصلی>گنجينه راويان>رسانه متني>نشست لاله پژوهي
نویسنده:
امتیاز به مطلب:
0.0 (0)
/0
1393/01/20
بازدید: 11928
نشست لاله پژوهی خاطرات شهید سید حسین سعیدی

سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی

سخنران آیت الله سید احمد خاتمی

نشست لاله پژوهی 1383.3.27

خلاصه متن:

1- فرهنگ شهادت، فرهنگ عزت و سربلندی است. در هر جامعه ای که این فرهنگ در آن زنده باشد، آنجا عنایت خدا و سرکوب شدن دشمن هست.
2- جنگ بدر غوغایی از فرهنگ شهادت ولی در جنگ احد بازار دنیاپرستی بازار گرمی بود.(5 دقیقه اول)
3- من معتقدم احیای فرهنگ شهادت اجر شهادت را دارد با احیای این فرهنگ که آرمان شهدا می ماند، و این راههایی دارد.
4- روایتگری سه رکن دارد. خوشبختانه زیباترین تحلیلها را در رابطه با این سه رکن خود قرآن دارد. رکن اول مروی عنه است آن کسی که از او سخن می گوییم، رکن دوم روایت است شیوه ی روایت، رکن سوم راوی است.
5- مروی عنه را قرآن می گوید برای الهام گرفتن، انبیا بهترین مروی عنه اند «و اذکر فی الکتاب موسی» قرآن در باب مروی عنه یک موضوع دیگر را هم اضافه می کند «و ذکّرهم بأیّام الله» روزهایی که خداوند عنایت ویژه ای به ملتها داشته آن روزها را أیام الله می گذارند و مطلب دیگر بیان روایت نعمتهای خدا در عرصه های مختلف است.
6- در روایتگری(روایت) سخن قرآن این است که در روایتگری دو گونه است: مثبت و منفی. روایتگری منفی بیان امور بی فایده است مثلاً دعوای بر سر تعداد اصحاب کهف یا... ما جریانی در تاریخ اسلام داریم که ائمه با آن برخورد کردند، جریان قصّاصین است. یکی از ابزارهای فرهنگی خلفای جور برای انحراف مردم همین قصّاصین بودند افسانه سرایی داشتند.
7- روایتگری مثبت این است که روی نکات آموزنده بایستیم. نگاه کنید یک جا تاریخ تولد ابراهیم را می بینید؟ اما تا بخواهید از بت شکنی ابراهیم قرآن مانور می دهد. بیاییم چیزهایی بگوئیم که این مستمع ما درس اخلاق باشد برایش منتها نه اسم درس اخلاق.
(15 دقیقه)
8- اگر این روایتگریها کارشناسانه، با حساب، مدون و منظم باشد بهترین درس اخلاق است بیش از درسهای اخلاق رسمی ایجاد تحول می کند.
9- بنده جلسات فراوانی از یادواره ها شرکت کرده ام، وقتی یک دو تا خاطره ی زنده از شهدا می گوییم می بینیم اشک جاری می شود. بنابراین تکیه کنیم روی نکات سازنده و زود رد نشویم.
10- آن چیزی که سمّ روایتگری است تند و تند روایت کردن است، بدون اینکه مطلبی جا بیفتد سراغ مطلب دیگر رفتن. جلسه روایتگری کلاس درس نیست. باید جهت دار سراغ روایتگری رفت آنچنان که قرآن رفته.
11- رکن سوم راوی است، راوی هم باید کسی باشد که به آنچه می گوید اعتقاد داشته باشد این عرصه روایتگری عرصه عشق است.
(20دقیقه)
12- راوی باید پیغمبر باشد اوست که می تواند روایتگر صالح قصص انبیا باشد. ضرورتی هم نداره راوی نسل اول باشد. کم کم باید نسل دوم و نسل سوم را به میدان بیاورید اگر جبهه را ندیده اند اما جبهه ای باشند، اگر رزم ندیده اند رزمنده باشند خوراک به آنها بدهید.
13- در تدریس اندیشه است که ایجاد ارتباط می کند، اینجا سخن از وعظ است، تا واعظ خود سوز نداشته باشد وعظش اثر ندارد.
14- زینب(سلام الله علیها) روایتگر عاشوا بود. عاشورا را روایتگری از جان نگه داشت امام سجاد(علیه السلام) روایتگر عاشورا بود. راوی هم اگر راویست باید زینب(سلام الله علیها) باشد باید امام سجاد(علیه السلام) باشد باید سوز جبهه و شهادت داشته باشد. اگر این سوز بود اثرش را خواهد داشت.
(دقیقه25)
15- ذکر خاطرات شهید سید حسین سعیدی و برنامه های جبهه
اولین سفر جبهه
ترسیم حالات رزمندگان و شهدا.

موضوعات:


1- فرهنگ شهادت:
الف: احیاء و زنده بودن این فرهنگ و نتایج
ب: جنگ بدر بازار شهادت گرم بود، غوغایی بود از فرهنگ شهادت
ج: مقایسه بدر و احد
د: احیای این فرهنگ

2- ارکان روایتگری:
الف: مروی عنه
ب: روایت
ج: راوی

3- مروی عنه:
1- در قرآن:
الف: برای الهام
ب: ایام الله
ج: بیان نعمتهای خدا
2- انبیا بهترین مروی عنه اند

4- روایت:
1- در قرآن:
الف: روایتگری مثبت
ب: روایتگری منفی
2- جریان قصّاصین در اسلام
3- روایتگری کارشناسانه بهترین درس اخلاق است
4- سمّ روایتگری

5- راوی:
1- اعتقاد راوی
2- معنی «و اذکر» قرآن
3- راویان نسل دوم و سوم
4- راوی، باید زینب(سلام الله علیها) و امام سجاد(علیه السلام) باشد

6- خاطرات:
1- شهید سید حسین سعیدی
2- حالات رزمندگان و شهدا
3- فعالیتها و برنامه در جبهه

برچسب ها:

نظرات
يادداشتي ثبت نشده است.
ارسال نظر
نــــام :
پست الكترونيكي:
متن نظر :